uitslag koppelwedstrijd 2012

Alweer G.Robben, nu met V.Balthissen, van “Team deVries”
winnen de koppelwedstrijd van Ammerzoden

Het zou een barre dag worden met harde wind en vele regenbuien!! 31 koppels begonnen met deze weersverwachting in hun achterhoofd aan de koppelwedstrijd in Ammerzoden.
Maar voorspellen is eigenlijk maar een beetje raden, met wat hulpmiddelen lukt het soms aardig, maar dan nog, het blijft gissen in de toekomst. De dag begon wel zoals voorspeld, maar daar was dan ook alles mee gezegd, het werd een prachtige dag, soms zelfs windstil met de zon erbij, wat wil je nog meer? Ja, vis vangen, want daar kwamen die 31 koppels toch voor! Ook dat is maar afwachten en in de verste verten niet te voorspellen. En soms vang je hier wel en daar niet, nu, dat was vandaag hier ook het geval, vak A niks en vak C geweldig goed, niet te geloven maar waar!!
G.Robben met V.Balthissen winnen vak C met 31910 gram en hiermee “winner overall” dat had het gehele vak A nog niet vandaag en om precies te zijn was dat 22960 gram totaal!!!

vak C

9370
8160
0

Vak A werd gewonnen door T.van Mill en B.v.d.Beuken, toch jongens die van wanten weten, met 4490 gram, maar we hebben het al zo dikwijls gezegd, vang maar eens maar als de vis niet wil bijten of niet aanwezig is!

vak A

830
0

wat een rust stralen ze uit he!! Vak A

Totaal van vak C was 219350 gram, vangsten om trots op te zijn, maar helaas alleen in vak C dus. Hemelsbreed zitten we 2000 mtr uit elkaar, ook de andere kant op, richting Kerkdriel, 4000 mtr verder, daar werd vandaag ook gevist aan de “stenen stoep”, daar kreeg geen van de 9 vissers zelfs maar beet!!!!

ook al zo heerlijk rustig!! Vak A

Waar die grote verschillen vandaan komen? Zijn het de scholen vis die 5 a 6 jaar geleden nog massaal op de maas aanwezig waren weg gevangen? Ik hoor steeds meer verhalen hierover, en het begint er toch op te lijken dat het geen natuurlijke verschijning is, en als het dat niet is moet er iets anders aan de hand zijn! Ook de welbekende waal, waar je over 100 tot 150 kilo vis per koppel praat is gewoon niks tot weinig meer te vangen! . De brasems van 1500 gram of meer die we nu op de maas vangen is ook geen normale zaak. Vroeger, en tot enkele jaren geleden waren brasems van 45 cm met soms een uitschieter naar de 55 cm de normale maat brasem. Die maat vangen we gewoon niet meer!! Waar zijn die toch gebleven?? En waar komen die grote brasems vandaan?? Of zijn dat de “laatste der mohikanen”????
Ik vind het maar een vreemd verschijnsel met een eindresultaat waar ik liever niet aan wil denken! .

Ook onze overkoepelende organisaties hoor je niet! . Nergens wordt er onderzoek gedaan naar dit verschijnsel en het moet toch bij de wijze mannen van deze organisaties toch ook bekend zijn dat het steeds slechter wordt met de vangsten.
Wat ik in Rotterdam op de Visma hoorde van die organisatie was dat er steeds meer mensen gingen vissen, nou, ik ervaar precies het omgekeerde dus, jaren geleden 60 koppels hier in Ammerzoden, die wedstrijd zat dan half maart vol, en nu 31! , Gelukkig nog steeds veel vissers die al jaren hier komen, maar toch! En dat is overal de tendens met die teruglopende aantallen wedstrijdvissers, en steeds om dezelfde redenen, weinig vis te vangen!!
Misschien bedoelde zij dat er meer karperaars komen, en meer vliegvissers, en meer roofvissers, en dat maakt het allemaal weer goed, die paar feedervissers die er dan mee stoppen word dan het ondergeschoven kindje in het geheel!!

Sorry dat ik afgedwaald ben en bijna vergeten ben dat we toch een leuke wedstrijd met goede winnaars hebben gehad, en wij hopen hier dan ook dat we er lang mee door kunnen gaan, de groep vissers die wij steeds hier krijgen hebben er gelukkig nog veel zin in, en het steekt aan, ik merk dat het beetje bij beetje toch meer deelnemers hier naar toe lokt, gelukkig maar.

Piet Aarts