De Capreton

De Capreton is een wetering die van Aalst tot aan Gameren loopt. Het is een van de meest gekende wedstrijdwateren van de Bommelerwaard. De bereikbaarheid is uitstekend en over het hele stuk van 5,5 km vind je goede stekken.

Nog niet zo lang geleden is de Capreton uitgediept en de verwachting is dat de visstand hiervan de komende jaren alleen nog maar beter gaat worden. Als nu in het voorjaar de klep aan het gemaal open gezet wordt kan er een nieuwe lichting witvis binnen trekken.

Het vissen met de vaste hengel is er het populairst voor de witvis.

Zeelt
We hebben het geluk dat we hier heel goed zeelt water hebben. Op de Capreton zijn deze sterkte vissen goed te vangen. Mais, maden en wormen zijn de meest bekende aassoorten maar ook aan pellets en kleine boilies vangen we ze vaak. Zowel met de vaste hengel, match hengel als met de method feeder. Vooral in het voorjaar als het water nog niet te veel waterplanten bevat is het er goed zeelt vissen.

Het water heeft een modderbodem en dat is iets dat de zeelten graag hebben

Karpervissers vangen ze regelmatig want ze lusten ook graag grotere boilies.

Karper
De karperpopulatie bestaat uit 2 groepen. De oude groep die er sinds de jaren 70 en 80 opzit en de groep vissen van de naast gelegen visvijver De Lieskampen. Die vissen van de Lieskampen zijn overgezet in de jaren 90 door de Beheerseenheid omdat er een te groot aantal karper en brasem op de Lieskampen zwom. Enkele van deze karpers zijn flink gegroeid door de jaren heen. Het is een oude populatie dus het zijn er niet meer zo veel als vroeger.

Het is geen gemakkelijk water om te karperen want de vissen worden al jaren intensief bevist. Iets anders doen dan de anderen kan hier het verschil maken.

Roofvissen
Er zit aan roofvis voornamelijk snoek op de Capreton. In de winter is het vrij troebel maar ze zijn dan nog steeds te vangen met shads, spinners en pluggen. Kijk vooral naar plekken waar het niet te druk is met andere vissers. Sinds de Capreton uitgebaggerd is, vind je de vis en dus ook de snoek op veel meer plaatsen dan alleen bij het gemaal en de bruggen. Als je het goed uitvist loop je vanzelf tegen mooie vissen aan. Kijk wel in je vergunning voor de periode dat roofvissen toegestaan is!