De Maas

De welbekende Maas in Ammerzoden

Voor vele vissers is de maas een rivier waar ze graag naar toe gaan, zowel voor de vangsten maar ook vooral omdat de maas een mooie rivier is, rustig, weinig stroom, en vooral ook de omgeving. En dat geld eigenlijk voor de gehele maas, zo ook in Ammerzoden. De maas is hier vrij goed te bereiken zowel aan de noord als zuidzijde. Ook de vangsten zijn redelijk tot goed, de laatste jaren worden er steeds meer voorn gevangen en de reden daarvan is?? daar hebben veel vissers een verschillende mening over, maar dat er veel brasems weg gevangen zijn door de beroepsvisserij is een ding dat zeker is!!

De voornstand is dus goed en zal nog verbeteren de komende jaren. Enkele kilo’s voorn zijn in korte tijd wel te vangen. De meest populaire manier van vissen is met de feeder hengel. Dat is met de getijdenstroming het meest effectief.

Roofvissen
De roofvisstand op de maas is heel goed te noemen.
Snoek, snoekbaars en baars zijn goed te vangen aan allerlei soorten kunstaas. Voor snoeken is het trollen met pluggen heel succesvol en daarnaast worden ze werpend met pluggen, shads, spinners en jerkbaits goed gevangen. Vanaf de kant is het lastig maar de bootvissers vangen regelmatig mooie sterke snoeken.

Ook voor snoekbaars zitten we helemaal niet verkeerd. Verticaal, met de dropshot en werpend met shadjes vangen we ze regelmatig. Met pluggen gevist strak tegen de bodem vangen we ze ook wel. Kijk wel uit dat je niet vast komt te hangen. Snoekbaars ligt graag in de stroming dus vis je daar het best.

De baarzen lijken elk jaar groter te worden in Nederland en ook die vangen we hier meer en meer. Soms in aantallen bij elkaar tot een centimeter of 40 en daar boven zijn het vaak de grotere die met een klein koppeltje bij elkaar liggen. Er zijn er al gevangen die over de 50cm gaan. Deze mooie gestreepte rovers hebben geprofiteerd van de talrijke grondels en de komst van Amerikaanse rivierkreeftjes. Baarzen vangen we in de zomer op poppertjes en kleine pluggen maar zeker ook met shads en de dropshot

De roofblei is al lang geen onbekende meer in Nederland. Ze zijn niet altijd makkelijk te vinden maar op plekken in de stroming kan je ze wel eens zien jagen. Snel gevist kunstaas zoals ondiepe pluggen, lepels, spinnertjes en poppers worden dan graag gepakt. Op de warmere zomer avonden is het een mooie manier van vissen

Er zijn al meldingen geweest van meervallen op ons stuk van de Maas. In de Biesbos worden ze ook gevangen dus het is een kwestie van tijd voordat ze bij ons ook gevangen gaan worden.

Winde
Een leuke manier van vissen is met de korst op winde. Neem een half of en heel brood mee, breek het in kleine korstjes en gooi zo in het water dat de stroming ze mee kan voeren en dat je zelf mee kan lopen. Werp een klein korstje aan een nr 8 haakje er tussen als je de windes op het brood ziet happen. Super spannend en heel leuk.