verslag visvakantie

Een verslag van een visvakantie door Fr.Oomen

Hierbij een reisverslag van een vistrip die ik met mijn 3 Belgische vismaten Nico, Jeffrey en Guy maakte in het voorjaar van 2011.

In de 2de week van mei vertrokken we voor een week naar het Noorse Oyernmeer om daar lekker een weekje te snoeken. In Noorwegen kent men geen gesloten seizoen, dus vluchten veel snoekvissers deze kant op als het hier even niet mag.
Het Oyernmeer is eigenlijk een verbreding op het punt waar de rivieren Glomma en Nidelva samen komen. Het is zo’n 20 km lang en gaat vervolgens verder als de rivier de Glomma om in de buurt van Sarpsborg in het Skagerrak uit te komen. Op het diepste punt vind je 70 mtr water onder de boot maar over het algemeen is het er een meter of 2 diep. In het meer komt naast snoek ook baars, snoekbaars en roofblei voor. Het meer zou zelfs de enige roofblei populatie van Noorwegen bevatten.
De reis zelf boekten we bij P&S visreizen (http: //www.dintur.nl/), die een heel interessant aanbod hebben in visreizen naar Scandinavië en tal van andere bestemmingen ver daarbuiten. Naast het verblijf en de boten verzorgenden zij ook de ferry van Denemarken naar Noorwegen.

De heenreis
Na een voorspoedige reis van een uur of 10 door Nederland, Duitsland en Denemarken kwamen we in de ochtend aan in Fredrikshavn in het puntje van Denemarken om daar de ferry te pakken naar het Noorse Larvik. Op de boot hebben we genoten van een uitstekend buffet en hebben we lekker kunnen uitrusten van de lange heenreis. Van Larvik naar onze eindbestemming was immers nog een rit van zo’n 200 km. In Noorwegen rijden is ook niet te vergelijken met ons land.
Eenmaal op onze bestemming aangekomen maakten we kennis met Stale onze gastheer, die ons het riante huisje en de boten liet zien. Het huisje was van alle gemakken voorzien: koelkast, vriezer, oven, magnetron, koffiezetter, TV, DVD, 3 slaapkamers, grote badkamer BBQ, noem maar op. Ook met de huurboten was het allemaal dik voor elkaar. 2 hagel nieuwe aluminium Linder Arkip boten welke voorzien waren van resp. een 25 PK en een 40 PK buitenboordmotor en Lowrance visvinders. Op een van de boten was zelfs een 55LB elektromotor gemonteerd. Voor de andere boot had ik mijn eigen elektromotor mee genomen. Deze boten zijn ruim, oerdegelijk, hebben hele goede drift eigenschappen. Ze doen niet onder voor onze eigen boten.
Moe van de rit laden we de spullen uit en maakten we onze hengels in orde. Met een paar biertjes op gingen we er vroeg in om de volgende ochtend fris en fruitig voor de dag te kunnen komen.

Dag 1
Na het ontbijt zitten we rond een uur of 8 in de boot om het meer te gaan verkennen. In de voorgaande dagen is er door een paar bekende Noorse snoekvissers niet best gevangen. Stale hoopt er het beste van maar hij is nog wat onzeker of het een beetje wil lopen. De vooruitzichten voor de komende week zijn redelijk tot goed te noemen qua weer. De eerste dagen redelijk zonnig weer met weinig wind. Verderop in de week zou de wind aan gaan trekken tot een 5 Bf.
Guy en Jeffrey delen samen een boot en ik doe hetzelfde met Nico. De eerste stek waar we naar toe varen is een soort van uitloper van de oever aan de overzijde van het meer. Deze stek blijkt een schot in de roos te zijn want al na een klein half uur meld zich de eerste vis op Nico’s jerkbait. Niet veel later wordt mijn Belly buster gepakt door een mooie snoek. De stek in kwestie is een soort van geul waar de rivier door heen loopt die het meer voedt. Op een diepte van 2 tot 3 meter krijgen we met enige regelmaat actie. Zowel jerkbait als spinners doen het hier heel goed. Van groot rubber, zoals Bull dawgs, wil de vis niet veel weten. Ook het gemiddelde formaat is mooi. Echte kleintjes zitten er niet tussen. Allemaal hebben ze een mooi formaat tussen de 60 en 90 cm.

We sluiten de dag af met 14 vissen. Guy en Jeffrey hebben een ander deel van het meer bevist en weten 6 vissen te noteren. Ze hadden veel actie gekregen in een ondiepe baai waar de vis mogelijk rond hing voor het paaifeest. Al met al een vliegende start dus en de vooruitzichten worden alleen maar beter. Tijd voor een stevig avondmaal en eens lekker de strategie door nemen met de groep.

Dag 2
Op maandag zijn we er weer als de kippen bij om bij het eerste licht op het water te zitten. De goede stek van dag 1 wordt nog een keer bezocht om alvast wat vissen in de pocket te hebben. Niks is zo vervelend om een 0-0 stand aan boord te hebben. De ochtend verloopt lekker en we besluiten de rivier bedding in het meer verder uit te vissen. In totaal melden zich die ochtend 9 vissen bij ons in de boot. Ook bij Guy en Jeffrey komen er weer enkele bij echter loopt het niet zoals bij Nico en mij. We besluiten de stekken waarop wij reeds succes hebben over te laten aan de andere zodat we allemaal onze vissen kunnen vangen.
In de middag besluiten we wat te eten in het huisje en van vismaat te wisselen. Ik vis die middag met Guy in de boot en Nico met Jeffrey. Guy weet op een Hellhound jerkbait een mooie vis te vangen in de rivierbedding maar bij mij blijft het rustiger. Ik krijg wel wat volgers maar er blijft er geen een hangen. Nico en Jeffrey melden zich aan het einde van de middag. De eerste metervis van de vakantie is gevallen voor Nico’s spinner. 1,01, gevallen voor een Cowgirl spinner. Metersnoeken zwemmen er dus ook en ze lusten ook grote spinners!
Opvallend is het dat de vissen die we vangen aan de ene over van het meer vol parasieten zitten. Ze zijn mogelijk net klaar met paaien en liggen rustig bij te komen op de bodem. De vissen die we aan de andere kant van het meer vangen zijn nog gevuld met kuit.
Guy en ik doen de monding van de rivier in het meer aan. Het stroomt hier opvallend hard. Logisch, want na de monding wordt de rivier ineens zowat een kilometer breder. Buiten een enkele verdachte tik gebeurt hier weinig.

Dag 3
Aangezien het meer een kleine 20 km lang is een wij ons aan de bovenzijde van het meer bevinden is het verstandig om aan het begin van de trip een uitstapje te maken naar het andere eind van het meer. Stel je voor dat het daar nog beter is. We kunnen dan voor de rest van de week ons plan trekken om verder te vissen. Omdat de boten uitgerust zijn met zware motoren staan we er in een mum van tijd en staan we lekker te vissen. Nico is wederom de eerste die actie kreeg. Een mooie vis pakte zijn jerkbait op de plaats waar de rivier het meer weer verlaat. Verder kreeg Nico nog mooie volger maar bleef het rustig. De omstandigheden waren niet echt ideaal. Windstil en een temperatuur tot bijna 25 graden. Rond het middag uur hadden Guy en Jeffrey 4 vissen gevangen. Zowel werpend als trollend wisten zij hun vissen te pakken.
Tijdens een kleine pauze aan de kant werd besloten dat we de dag aan deze zijde van het meer vol zouden maken en dat we in de rest van de week ons zouden concentreren op het deel van het meer nabij ons huisje. Dit deel heeft zeker wel wat potentiële stekken maar rond het huisje vind je gewoon meer interessante spots.
Het idee was om wat gehaktballen in blik op te warmen mislukt helaas waardoor de gezamenlijke lunch er min of meer bij inschiet. Dan maar weer gaan vissen!

Omdat het meer door een smalle spleet tussen de rotsen zijn water aflaat in de Glomma stroomt het bij de uitgang stevig. In de kolkende watermassa zagen we op het scherm van de visvinder regelmatig tekenen van vissen. Of zou het de stroming soms zijn? Nee, dit was vis. De eerste en tevens laatste bijvangst van de vakantie in de vorm van een dikke baars. Deze zag wel wat in Nico's Nils Master plug. De theorie dat de vissen in de stroming gingen liggen om te azen leek te kloppen want even later was het mijn beurt met een beresterke snoek op een spinner. Deze vis had een lengte van 92 cm en mocht even met mij op de foto. Niet veel later leverde dezelfde spinner mij een 2e vis op. Ook nu weer een prachtig getekend, dus werd er weer een fotootje van gemaakt. Kenmerkend was het dat de vissen een ander soort tekening hadden ten opzichte van het noorden van het meer en vooral beresterk waren.
We besloten nog wat andere stekken aan te doen maar helaas leverde dit niets meer op. Op het moment dat we willen verkassen besluit onze motor er volledig mee te kappen. Niet meer aan de praat te krijgen, en dat op het verst verwijderde punt van ons huisje. Ik SMS onmiddellijk naar Stale om te kijken of hij ons wellicht kan komen oppikken. Hij stelt voor om ons naar huis te laten slepen met de andere 40PK boot zodat hij er in de avond naar kan kijken. De terugweg duurt daarom dus wat langer dan geplant. Guy achter het stuur, Jeffrey slapend op de banken en Nico en ik aan een borrel op sleeptouw.
Eenmaal aangekomen bij ons huisje staat Stale ons reeds op te wachten. Hij trekt de boot op de trailer om erboven naar te kijken. Hij is zichtbaar aangeslagen omdat wij een van de eerste groepen gasten zijn. Het valt hem niet mee om de motor aan de praat te krijgen dus ziet hij zich genoodzaakt om er mee naar de dealer te gaan in de ochtend.
We steken de BBQ aan om spare rips te grillen en onder het genot van een blik Jupiler hopen we dat we morgen kunnen vissen...

Dag 4
Voor Nico en mij is het uitslapen geblazen. Guy en Jeffrey zijn de eerste uren van de dag dus alleen op het water. Stale is al vroeg naar de dealer vertrokken met de motor. Die dealer bevindt zich ergens achter Oslo dus hij heeft een paar uurtjes rijden voor de boeg. De man heeft naast de verhuur van een huisje ook nog een eigen transport bedrijf dus dit soort ongelukken komt dubbel aan. Stale baalt zelf nog het meest van de panne aan de motor. Stale is een toffe kerel, zoals eigenlijk alle Noren die ik tot nu toe ontmoet heb op dit soort vistrips en hij doet echt zijn best om ons zo goed mogelijk te kunnen helpen.

Tegen 10:00 krijg ik een SMS van Stale dat hij er rond 11:00 zal zijn met de motor. Guy en Jeffrey laten we weten dat wij daarom wat langer op het water blijven om de verloren tijd in te halen. Keurig op tijd arriveert de motor en het duurt dan ook niet lang voordat we weer aan het vissen zijn.

Eerst maar weer eens de topstek van de eerste dag aangedaan. Beide vangen we wat vissen tot een cm of 80 op jerkbait en spinners als ik in eens iets grotere haak. “Dit voelt als een betere vis”, zeg ik tegen Nico. En inderdaad lijkt het er op dat de 2e metersnoek van de vakantie een feit is. De vist valt voor een bucktail spinner van “Toms Bucktails”. Met 1,15mt is het zelfs een van de grootste snoeken die ik tot dan toe gevangen heb. De vis wordt terug gezet en de handen worden geschud. “Toms bucktail spinners jonghuh, da moette gij hebben!”,Zeg ik in tegen mijn maatje. We hadden wat pilsjes meegenomen en beide leek ons dit wel een goed moment om er eentje te pakken op deze mooie vangst. De andere worden ingeseind en ook Stale krijgt een SMS: “I have caught a 1,15mt pike!”. Dat zal een hele opluchting voor de man geweest zijn want hij SMSte terug: “That is very good news!”

De dag verloopt verder lekker en met enige regelmaat vangen we onze vissen. Het gaat ook mooi gelijk op. Tegen de avond besluiten we om een rustig baaitje op te zoeken om wat te eten. Guy en Jeffrey hadden ons op deze stek gewezen. Hier aangekomen blijkt dat het tegen het riet vol ligt met aasvisjes en kleine snoeken. We besluiten met licht materiaal dit stuk eens goed uit te vissen. Het duurt dan ook niet lang of de eerste snoeken komen achter onze oppervlakte pluggen aan. Nico vist vooral met een Hedon spook van een cm of 10 en ik gebruik een Tango dancer van Owner.

Om de paar worpen is het raak. Niet elke aanbeet levert vis op want vaak missen ze het kunstaas volledig maar we weten er in totaal toch 7 te vangen. Je krijgt als ze hem missen zeker een herkansing. De dag was al meer dan geslaagd maar dit maakt dat deze dag toch de boeken in gaat als een van de mooiste die we beide meegemaakt hebben. De grootste die in dit baaitje voor ons kunstaas valt is een 93 cm lange vis, die wel wat zag in Nico's Fin S shad.

Dag 5
Vandaag zou het wat harder gaan waaien. De wind trekt aan tot 5 BF en het is te hopen dat de vissen wat losser komen door deze wind. Driften op de wind kunnen we met behulp van de elektromotor een hele lange drift maken. De oever waar we tegenaan vissen is in feite een rotswand waar direct tegen de oever een goede meter water staat. Het geheel loopt over grillige rotsen af naar een meter of 6. De perfecte stek dus om met shads en swimbaits af te werpen. Al vrij snel vangen we de eerste vissen en enkele vissen gaan zelfs door de 90 cm.
In de loop van de ochtend komt er een SMS binnen van Guy. Ook hij heeft zijn metervis binnen. 1,15mt op vrijwel dezelfde plaats waar ik eerder die week ook een 1,15mt had. Zou het dezelfde zijn?
Met het aantrekken van de wind lijkt onze theorie te gaan kloppen dat de vis actiever wordt want niet alleen bij ons maar ook bij de andere jongens loopt het harder. Naast werpend vissen met shads en swimbaits heeft Nico ook een zgn. “Dode hengel” in de steun staat. Een hengel met slechts een shad er aan aangeboden boven de bodem. Het schommelen van de boot maakt dat de shad wat actie krijgt en dit blijkt goed voor een vis. Zie het als een bonusvis waar je niets extra’s voor hebt hoeven te doen.
Als swimbaits gebruikten we de repilcants van Fox, Boot minnows van Castaic en de Realfish perch van Muskie innovations. Daarnaast gebruiken we als jerkbaits de Strikers van Rob Kraaieveld en Hell puppies van ERC. Aan de “dode hengel” hangt een oud model Fox shad met een 30 grams loodkop.
Tijdens het terug varen naar het huisje blijkt dat de wind echt toegenomen is tot zeker 5 BF. Beide komen we aan met een nat pak van de overslaande golven. Met 18 vissen in de boot hoor je ons echter niet klagen! Guy en Jeffrey hebben de smaak ook te pakken want zij komen later binnen die avond. Als we de foto’s avonds bekijken blijkt de vis van Guy blijkt een andere te zijn dan mijn vis. Ongekend, 2 van die bakken op dezelfde stek en daarnaast nog een hele hoop andere vissen.
Die avond gaan de laatste biertjes op een na er door heen. Voor de volgende keer toch maar wat meer mee nemen. Dat laatste pilsje is voor de vanger van de grootste vis. Moe en voldaan kruipen we er wat eerder in. Morgen de laatste dag en dus gaan we er helemaal voor.

Dag 6
Omdat dit de laatste visdag is besluiten we nog wat eerder op het water te gaan om zo het maximale er uit te halen. Om 6:00 zitten we al in de boot. We hebben extra proviand mee om nog langer op het water te blijven. Op zaterdagochtend hebben we tijd genoeg om de auto in te pakken dus hoeven we vanavond niet veel meer te doen.
We beginnen met vissen zoals we dat gisteren ook gedaan hebben, nl. door een lange drift de rotsige oever af te vissen. Na een lange drift van meer dan een kilometer hebben we de nodige mooie vissen gevangen. Nico spande de kroon met een 1,01mt op zijn “dode hengel”. Het waait vandaag nog harder dan de dag er voor dus we moeten hard werken om de boot goed te laten driften maar problemen geeft dit eigenlijk niet. Gelukkig bestaat de groep uit kundige vissers en schippers. Het scheelt toch wel een hoop als je zelf ook een boot hebt en de visserij op dit soort wateren je goed ligt. Het is bepaald geen klein plasje dus je moet gewoon wat ervaring hebben op groot water.
Bijna aan het einde van de eerste drift krijg ik een volger op mijn Realfish perch. De vis volgt slechts het kunstaas en bijt niet aan. Snel steek ik mijn hengeltop in het water om een 8 vorm te draaien. Een z.g.n. “figure eight”. Volgende vissen kun je op deze manier soms tot aanbijten verleiden. Deze vis had echter na 5 rondjes wel genoeg gezien van mijn kunstaas en besloot door te zwemmen. Snel de tegengestelde richting op gooit om hem als nog te vangen leverde inderdaad een aanbeet op. Helaas loste de vis maar spectaculair was het wel.
Aan het einde van de drift besluiten we nogmaals naar de overzijde van het meer te gaan om daar de rivierbedding uit te vissen. We hebben een kleinstukje gedrift als Nico’s Bössel jerkbait gegrepen wordt door een enorme snoek. Een hele dikke metervis uit pakt de jerkbait met slechts een meter lijn uit de top. Nico’s hengel klapt zowat dubbel en ik schrik me een ongeluk. De dril is zwaar en door het troebele water zien we beide de vis pas goed op het moment dat Nico hem kan pakken.
Het is nog gissen hoe groot hij is, maar hij gaat zeker over de 1,20 mtr. heen. Mijn maatje heeft er zo al eens een enkele in zijn handen gehad dus hij weet waar hij over praat. Het meetlint geeft uitsluitsel: 1,26mt. Zoals het er naar uitziet is het laatste pilsje dus voor Nico! Zo'n vis geeft wat te tillen en na de nodige foto's wordt het tijd om hem terug te zetten. Zonder problemen zwemt de vis weg, 2 gelukkige vissers achterlatend.
Aangezien we nog even door willen gaan besluiten we nog een drift langs de rotsige oever te maken. Ook nu weer landen we de nodige vissen met als grootste een 1,01 mtr op Nico's dode hengel. In totaal weten we deze dag 21 vissen te vangen met zijn 2en en ook Guy en Jeffrey weten weer de nodige vissen te vangen.
Aan het einde van de dag besluiten we dat het mooi geweest is. Moe en voldaan gaan we terug naar het huisje om daar de boel in gereedheid te maken voor de terugreis.

Dag 7
Bij het opruimen komt Stale nog eens langs om ons een goede reis te wensen. Hij is terecht heel blij voor ons dat we zo goed gevangen hebben. We spreken af om wat foto's door te sturen. Tot besluit geven we hem nog de nodige tips mee om het Catch and Release te promoten wat niet overal van zelfsprekend is. Wil je goede vissers krijgen en de potentie van het water blijven benutten dan kun je niet anders dan de gevangen vis terug zetten. Tegen een uur of 12 zetten we de terugreis in naar Larvik om daar de boot naar Frederikshavn te pakken.
Op de boot worden nog de nodige tax free inkopen gedaan en genieten we wederom van een uitstekend buffet. Tegen een uurtje of 10 komen we bij mij thuis aan en worden de spullen over geladen. Nico moet nog een dikke 135 km rijden voor hij thuis is dus we houden het kort en nemen afscheid van elkaar.

Dit was het verslag van een van de mooiste visreizen die ik tot nu toe gemaakt heb. Het plezier stond centraal gedurende de trip maar we hebben zeker ook goed staan vissen. Voor meer foto's van deze vakantie, kijk even op: http://www.totalfishing.nl/roofvis,2,11906.html

Mocht je vragen hebben over deze vakantie of andere zaken over snoekvissen in het algemeen, mail me dan gerust: